Thank you, Beautiful people :-)

Tuesday, February 23, 2010

Know the Enemy


Interesting article featured in the Makna newsletter issue 2/2009. Cancer information released from John Hopkins Hospital, USA.

Tahukah anda ~ bahawa setiap orang mempunyai sel kanser dalam badan mereka? Sel-sel kanser ini tidak akan menyerlah dalam ujian biasa sehingga ia telah berganda kepada tahap billion. Apabila seorang pesakit diberitahu bahawa dirinya telah bebas dari sel kanser, ia cuma bermakna bahawa ujian yang dijalankan tidak mampu mengesan sel kanser ini sehingga ia membesar kepada satu saiz yang boleh dikesan.

Apabila kemoterapi dilakukan ia bukan sahaja membunuh sel kanser yang cepat berkembang tapi juga sel yang sihat dalam tulang sum-sum, usus gastro dan lain yang akan mengakibatkan kerosakan kepada hati, buah pinggang, jantung dan paru-paru. Radiasi pula akan membakar, merosak dan membinasa sel-sel, tisu dan organ yang sihat. Walaupun diawal rawatan kemoterapi dan radiasi, saiz tumor akan mengecut tetapi rawatan yang berlanjutan tidak semestinya membinasakan tumor tersebut.

Apabila badan seseorang penuh dengan toksik hasil daripada kemoterapi dan radiasi, sistem imunnya sama ada akan beralah atau binasa dan menyebabkan pesakit mendapat pelbagai infeksi dan komplikasi. Cara yang efektif memerangi kanser adalah dengan TIDAK memberi makanan yang akan membantu sel kanser ini membiak. Jadi apakah makanan-makanan ini?

Gula merupakan makanan kanser. Dengan menghalangnya, kita telah menamatkan satu sumber bekalan makanan yang penting untuk sel kanser.

Susu menyebabkan badan mengeluarkan lendir, terutama dalam saluran usus gastro. Dengan menggantikan susu dengan susu soya tanpa gula, sel kanser tidak akan mendapat bekalan makanan.

Sel kanser hidup dalam persekitaran yang asidik. Oleh kerana makanan berasaskan daging adalah asidik, kita dinasihatkan mengurangkan segala makanan yang berdaging. Disesetengah ladang ternakan, untuk mempercepatkan kadar penghasilan daging, haiwan ternakan kerap disuntik dengan antibiotik dan hormon tumbesaran. Daging juga mengandungi pelbagai parasit, yang semuanya bahaya bagi pengidap kanser. Diet yang terdiri daripada sayur-sayuran yang segar, buah-buahan, kekacang dan jus buah-buahan akan menukar badan kepada persekitaran yang beralkali.

Elak dari minum kopi, teh dan coklat yang mengandungi kandungan kafein yang tinggi. Sebaliknya teh hijau lebih baik dan mempunyai khasiat melawan kanser. Bagi air pula adalah lebih baik meminum air yang ditapis untuk mengelak toksin dan logam dalam air paip. Air suling mengandungi asid dan perlu dielak.

Suplemen seperti anti-oxida, vitamin dan mineral dapat membina sistem imun untuk membolehkan sel pembunuh didalam badan menghapuskan sel kanser. Vitamin E pula terkenal sebagai pembunuh sel, iaitu kaedah tubuh untuk menghapuskan sel yang telah rosak atau yang tidak diperlukan secara normal.

Kanser juga merupakan penyakit minda, badan dan spiritual. Sikap yang proaktif dan positif dapat membantu pahlawan kanser menjadi penyelamat. Sikap marah, tidak memaafi, kecewa, membuat tubuh kita menjadi lebih stress dan dalam keadaan asidik. Oleh itu jadilah seseorang yang mempunyai sikap penyayang dan pemaaf. Belajar la untuk relax dan menikmati hidup.

15 comments:

~FAWA~ said...

nice artikel kak...how to get the newsletter ya?

englishvintages said...

salam sal,,, bagus artikel ni,,thanks ye..

Mrs. Fedex said...

ibu.. nice artikel..
baru tahu yer.. susu patut ganti dengan susus soya tanpa gula..
owh.. tq.. tq.. hugsss..

Nur said...

Kak sal,
thanks for sharing this article. Mak Yati dah 2 kali buat kemo, dia memang tak boleh keluar, dan orang pun tak elok datang rumah, sebab imun sistem dia low. Kalau kita tak sihat atau batuk, harus elak sekali-kali pi dekat dia.
Yang tak tau tu, sel kanser memang wujud dalam setiap orang. Tu pasal penting jaga makan.

rossana said...

salam sal....lama tak menyinggah sini....very informative article...kdg kita tahu tp selalu lupa...bila selalu baca kita akan beringat balik....

Salmi said...

Salam fawa, sharing is caring :-)..newsletter tu dia antar tu rumah my SIL every 3 months tak silap sbb dia contribute to Makna Fund on monthly basis. Semuanya bermula when both of my parent in laws died of cancer..nanti kalau ada artikel yang bagus2 lagi akak share sini yer..

Salmi said...

Salaam kakmona, no problem sis :-)..I am happy if it can be useful for all of us

Salaam mus laling , yeap..makanan apa2 pun kalau berlebih-lebihan boleh mendatangkan mudarat..bersederhana itu lebih baik :-)

Salmi said...

Salaam yati, yes..I know sbb memang dah experience taking care of mil yang ada liver cancer, but too late masa doc kesan tu dah at terminal stage..yang makanan tu memang penting kena jaga cuma kita kadang2 terlupa..ikut sedap tekak ajer..haizzz..take care yer yati, your mom and your son akak doakan semuanya cepat sembuh..

Salmi said...

salaam kak akmal, rindula nak sembang2 ngan akak..harap2 akak sihat memangla kak, natijahnya kita sering lupa esp bila kita sihat..nanti bila dah sakit..barula nak beringat jaga makan..samalah dengan saya..gula tu penting kena kurangkan..:-)

HaniFadil said...

thanks for sharing, tapi susu... alahai, susu segar pun termasuk ke?

Salmi said...

tu la susu segar pun part of dairy product kan..kadang2 me beli jugak fresh milk nie..esp for DD's dorang suka..me memang tak suka milk..

~FAWA~ said...

akak..my mom pun salah seorang pesakit kanser serviks...dah 2 thn bt kimo n radio...2nd year baru start botak...emmm rupanya..virusnya dah wujud 10 tahun lepas ttp dr hanya baru dpat kesan 2 thn lepas...masa dapat tahu dah stage 3...now dia berulang alik ke hospital...

Salmi said...

Salaam Fawa, so sorry to learn about your mom condition..hope she and the whole family will be strong to fight the disease..memang..its a slow grow cancer caused by HPV virus.

fawa tak cuba bawak dia pergi kat syifa-alhidayah kat gombak?..rancangan pasal perubatan menggunakan ayat2 alquran ada kat astro kul 7:30 hari sabtu..

~FAWA~ said...

tq kak salmi...masa mula2 mak dpt tahu dulu dr mmg ada nk bt operation tapi last2 minute cancel cuma wat kimo n radioterapi jer..sbb waktu mula2 tu, ubat hospital pun mak ambik dan abah bawa juga berubat secara alternatif..tu yg last minute x jd operate. perubatan alternatif tu simple ja kak tapi, mmg keluar cecair dari dalaman, mk itu yang dr scan dan nampak seolah2 bunga kobis.

selepas sesi kimo dan radio terapi tahun pertama, mak dah ok...setahun kemudian..ada balik virus tu..cuma tak seteruk dulu tp 2nd year yg efect semua rambut2 gugur. ni pun mak dah nak abis rawatan ni...
mmg makan pun berpantang lah, perubatan alternatif dulu pun tak galakan makan daging dan makan sejuk (makanan yg di masak semalamnya)...

insyaallah..mk lepas ni saya leh suggest mak ke tempat yang akak ckp tu @ ke tempat dr haron din ke kan...hubby pnh belajar dgn harun din ...katanya kalau ke sana mmg ramai.....

kata mak juga...di hospital tempat dia menerima rawatan..ada yg seawal usia 16 tahun pun dah ada yg dapat kanser servik .

tq 4 sharing with us...especially kita semua wanita-wanita..:)

Rose kakrose said...

salam salmi..
lama tak singgah sini..salmi apa khabar?
bagus artikel ni.kakyon memang mencari info pasal kancer ni.sbb dulu doktor pernah kata kak pun ada simptom kanser ni.Lepas buat rawatan alternativ..alhamdhulillah dah hilang.tapi kak yon sentiasa berjaga dr segi makanan dan perasaan.
minta izin C&P artikal ni ya..