Thank you, Beautiful people :-)

Tuesday, July 17, 2012

Marhaban Ya Ramadhan


Salaam ramadhan :-)

Buat semua pembaca blog muslimah yang dikasihi, saya mengambil kesempatan ini untuk memohon maaf pada anda semua diatas coretan-coretan saya didalam blog ini atau komen2 yang ditinggalkan di blog-blog anda yang mengguris dan menyinggung perasaan anda tanpa saya sedari.  Saya hanya manusia biasa yang sudah pasti akan melakukan kesilapan dan kekhilafan. 

Firman Allah s.w.t

Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang sebelummu agar kamu bertaqwa.  Yaitu dalam beberapa hari tertentu.  Maka jika di antara kamu ada yang sakit atau dalam perjalanan (lalu ia berbuka), maka (wajiblah baginya berpuasa) sebanyak hari yang  ditinggalkan itu pada hari-hari yang lain.  Dan wajib bagi orang-orang yang berat menjalankannya (jika mereka tidak berpuasa) untuk membayar fidyah, (yaitu) memberi makan orang miskin.  Barang siapa yang dengan kerelaan hati mengerjakan kebajikan, maka itulah yang lebih baik baginya.  Dan berpuasa lebih baik bagimu jika kamu mengetahui (QS2: 183-184, Surah Al baqarah)

dan seterusnya lagi

(Beberapa hari yang ditentukan itu ialah)  bulan Ramadhan, bulan yang didalamnya diturunkan (permulaan) al-Quran sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeza (antara yang haq dan yang batil).  Kerana itu barangsiapa diantara kamu hadir (dinegeri tempat tinggalnya) di bula nitu maka hendaklah ia berpuasa, dan barang siapa sakit atau dalam perjalanan (lalu ia berbuka), maka (wajiblah baginya berpuasa) sebanyak hari yang ditinggalkannya itu pada hari-hari yang lain.  Allah menghendaki kemudahan bagimu dan tidak menghendaki kesukaran bagimu.  Dan hendaklah kamu mengagungkan Allah atas petunjuk-Nya yang diberikan kepada mu agar kamu bersyukur (QS. 2:185)

Selamat menjalani ibadah puasa :-)

No comments: