Thank you, Beautiful people :-)

Sunday, March 17, 2013

Tambah Nilai




Salaam and Hello readers,

Bulan March sudah hampir ke penghujungnya.  Banyak peristiwa suka duka yang ditempuhi sepanjang perjalanan di awal 2013.  Awal bulan Februari kami dikejutkan dengan pemergian saudara  terdekat di usia belasan tahun dan di pertengahannya pula, sahabat lama meninggalkan kami semua dan akhir Februari keluarga besar DH, menerima ahli baru, Barakallhu Feekum Mohd asyraf & Sakinah semoga perkahwinan berkekalan hingga ke syurga firdaus.

Awal March, 2 orang lagi sahabat kami pergi menuju perjalanan yang abadi di usia kami dan semalam jiran yang kami kenali hampir 18 tahun menemui penciptanya setelah hampir 3 bulan berjuang melawan kanser tulang pada tahap 4.  Subhanallah, mati itu adalah pasti.  Ulama tidak takut akan mati, yang ditakuti itu adalah cara kematian itu.  Sama-sama kita berdoa untuk kematian yang husnul khotimah.

Pejam celik, minggu depan cuti sekolah penggal pertama pun bermula, and that's mean me akan busy juga dengan wedding sorang lagi my nephew, since hari nikah, hari langsung dan hari reception adalah berlainan, sure lah bertambah2 bizinya. Semoga Allah permudahkan semua urusan, robbi yassir wala tu asir, robbi tammim bi'khoir.


Ok, now story about kelas bersama Chef Amer (Chef Chocolate) - Inspirasi Kek Coklat Premium.  Kelas-kelas Chef Amer memang cepat fully booked so me dah booked kelas nie 2 months in advance *wink* at The Desert Table, Mutiara Damansara. Ada 4 resepi kek coklat and this is a demo baking class and cake decoration will be done by the student.   Due to that, me personally feels friends yang nak attend, kena at least ada basic baking experience.


Owh part ni me memang lemah sikit.  Kalau kasi markah A,B,C, D - me rating myself C.  Chef Amer memang best and the class in fun and santai.  He shared a lot of tips and tricks esp about chocolate :-). 


Taraaa..kelas bermula tepat jam 9:30 and end about 6:00 pm.  Kek yang atas tu Hazelnut praline torte (torte yang maknanya dalam bahasa German adalah kek, kalau french, kek tu dipanggil gateau).  Sebelah kanan tu Classic French Opera Cake, depan adalah Chocolate Volcano Cake, and sebelah kiri atas Daim Croqant Cake.  Abaikan ajer lah tangan2 iteww sebab memang masa tu dah penat..hiks..datang kelas kek demo jer pun penat..dulu masa me kat Icca Wilton pagi sampai petang boleh bake 2 kek gitu..sign of aging *sigh*



Now after Cake Class, menambah nilai dalam hidup, memperbaiki solat supaya lebih baik, tidaklah berada ditahap yang sama ketika kita mula belajar solat, seperti kata al-fadil ustaz Ahmad dusuki, kerja pun naik pangkat, kehidupan pun upgrade kepada yang lebih baik, takde excuse untuk kita tidak memperbaiki solat supaya menjadi lebih baik dan sempurna.  Memang sangat2 bermanafaat kelas penghayatan solat yang dianjurkan oleh k-fiqh ini.  Ada 4 asatizah yang membentangkan kertas kerja masing2, ustaz nizam, Dr Zaharuddin, TG Dr Basit Abdul Rahman dean Ustaz Izhar.  Jazakumullahu ustaz.


Selepas 14 bulan bertalaki secara bersanad bersama TG Dr Basit Abd Rahman di Masjid Negara, akhirnya tamat juga pengajian kitab Munyatol Musolli nie.  Kitab turath bab pengajian tentang solat ini di karang oleh Sheikh Daud Al-Fathoni sudah berusia hampir 192 tahun ! dan masih lagi digunakan dikebanyakkan pondok-pondok pengajian di negara ini.  Alhamdulillah semoga Allah memberikan ilmu dan kefahaman serta kekuatan untuk beramal dengannya.

Till next entry, wasalam and take care everyone :-)

5 comments:

shogun_na said...

wah....nikmatnya dapat ke majlis ilmu kan....

MamaTiaMia said...

salam Salmi, lama jugak tak meninggalkan jejak di sini,walaupun kadang2 curi singgah jugak:) As usual semua lah hasil tangan Salmi sangat cantik dan food nampak enak. How time flies kan,rasa cepat ajer sahabat2 yang ada sekeliling menemui Pencipta, same her Salmi, ada yang sakit kronik,yang passed away etc, moga kita yang tinggal terus ingat dan di berkati selalu.Amin.

Salmi said...

salaam ina, yer na, alhamdulillah :-)

Salmi said...

salaam azu, terima kasih singgah..insyallah selagi kita mengamalkan apa yang disuruh, menjauhi apa yang dilarang, melakukan sunnah semampu kita..mudah-mudahan Allah memberkati kehidupan kita didunia dan memudahkan urusan kita di akhirat. Insyallah. Amin. Hugsss :-)

kakrose said...

seronoknya jika diusia senja masa banyak di habiskan dengan majlis ilmu..