Thank you, Beautiful people :-)

Friday, May 03, 2013

Inacraft 2013 - Jakarta



Bismillah.

Salaam and Hello Readers,

Alhamdulillah. It has been more than a month that I'm not able to update my blog.  Bila kesibukan melanda, makanya mode malas nak menulis dan ambil gambar pun jadi automode furthermore sewing activities adalah sangat slow :-)b.  Syukur pada Allah swt, me, my brothers, mom, aunties and uncle was in Jakarta for few days to attend the Inacraft 2013.  Every year pergi, mesti ada kelainan and kali ini Inacraft 2013 menampilkan hasil kraftangan daripada Kalimantan.  I was very impressed with their batiks..sangat cantik, banyak varieties dan design  Ini disebabkan Indonesia mempunyai kepadatan penduduk yang tinggi dan hampir setiap daerah itu ada kelainan pada corak batik mereka.  Kali nie, me nampak design batik yang kotemporari dengan warna-warna pastel tapi memang tak berapa selesa nak ambil gambar dengan crowd yang ramai memandangkan me pergi hari sabtu, hari cuti yang memang ramai visitor datang. 


Sempat juga snap gambar nie, masa tak berapa ramai orang.  Tempat craft nie, sangat besar dan memang 1/2 hari diperlukan nak cover semua booth tanpa singgah lama-lama kat satu-satu booth.  Since yang follow me adalah warga emas, agak sukar juga nak spend masa lama kat sini, I have to consider juga kudrat mereka :-) untuk berjalan diseluruh tapak ekspo :-).  Sambil jalan2 tetiba terkejut me tengok lelaki yang tidak berbaju, speda merah ok..hiks dengan jeans yang hampir terlondeh separas peha..alamak! dikejar ramai pengawal keselamatan..ohhh maling rupanya..kata pak supir, memang ada pencuri juga kerana pengunjung Inacraft ini biasanya dari warga kelas menengah..owhh gituuuu..


Dian Pelangi booth is our favourite, time nie memang dorang buat sale, murah2 semunya. Long dress with hood biasanya boleh dapat sekitar rm60 sahaja and shawl pulak dalam rm12 sehelai !!!..rambang mata dibuatnya.  



Kalau datang ke Jakarta, visit to bookshop is a must for me.  Ada banyak toko buku yang besar-besar sekitar Jakarta like Toko Gunung Agung, Wali Songo di kwitang dan Gradmedia yang biasanya ada di hampir semua mall yang besar-besar.  Bezanya, Toko Gunung Agung dan Wali Songo banyak koleksi buku-buku agama, berbanding Gramedia yang menjual buku-buku yang pelbagai genre lebih kurang macam MPH kita.  Me memang spend banyak masa dan duit juga sebab harga buku2 nya adalah jauh lebih murah dari tempat kita. Almost 50%!..kalau dah alang-alang ke sini, mesti datang cari buku :-)


Menambah koleksi taman ilmu dirumah.  Beli je dulu, bacanya entah bila..hikss 


Akhirnya, sampai juga lah me ke masjid Istiqlal, dah few times datang sini, baru sempat menyinggah.  Masjid nie memang besar.  Lebih kurang 3 tingkat camtu.  Sering dikunjungi pelancong asing dan juga dari Malaysia.  Bila kita sampai sini, nanti ada pegawai yang akan bagi tunjuk arah ke tempat wuduk, ke dewan solat dan   tempat simpan kasut khusus untuk warga Malaysia :-)..jangan lupa sumbangan juga untuk tabung masjid :-).  Sehari sebelum me sampai sini, iaitu Jumaat, masjid ni penuh sesak dengan belasan ribu umat Islam yang datang untuk solat jenazah almarhum ustaz Jefri Al-Bukhori (Ustaz Ujie).  Subahanallah, sungguh bertuahnya arwah ustaz yang meninggal dan dikebumikan pada hari Jumaat, ramai jemaah dan banyak safnya ketika solat jenazah. Semoga rohnya ditempatkan bersama-sama dengan orang-orang yang beriman.

Till next entry, take care everyone :-)

3 comments:

shogun_na said...

seronoknya berjalan2 dan bershopping... :)

Salmi said...

salam ina, alhamdulillah..hilangkan stress kejap..tapi stress juga berjalan nie..hihihi..dengan jam dengan tengok semua nak beli tapi poket cakap..no no no ..:-))

Anonymous said...

Sedikit ralat aja ya, bukan "grandmedia" tapi "gramedia" :)