Thank you, Beautiful people :-)

Wednesday, August 24, 2016

Bismillah


Assalamualaikum.


Bismillah. Dengan nama Allah -- kalimah yang singkat tapi sering saja terlalai untuk diucap sebelum memulai pekerjaaan. Dari ‘Aisyah radhiyallahu ‘anha, Rasulullah s.a.w bersabda

إِذَا أَكَلَ أَحَدُكُمْ فَلْيَذْكُرِ اسْمَ اللَّهِ تَعَالَى فَإِنْ نَسِىَ أَنْ يَذْكُرَ اسْمَ اللَّهِ تَعَالَى فِى أَوَّلِهِ فَلْيَقُلْ بِسْمِ اللَّهِ أَوَّلَهُ وَآخِرَهُ
Apabila salah seorang di antara kalian makan, maka hendaknya ia menyebut nama Allah Ta’ala. Jika ia lupa untuk menyebut nama Allah Ta’ala di awal, hendaklah ia mengucapkan: “Bismillaahi awwalahu wa aakhirohu (dengan nama Allah pada awal dan akhirnya)”.(HR. Abu Daud no. 3767 dan At Tirmidzi no. 1858. At Tirmidzi mengatakan hadits tersebut hasan shahih')
Mari kita berusaha untuk istiqamah memulai setiap pekerjaan yang kita lakukan dengan kalimah Bismillah.  Kueh nona manis tu dah lama duduk dalam to do list sebab review banyak yang cakap sedap tapi sebab renyah sikit nak buat, bertangguh2 until big boss cakap dia nampak kueh macam bendera parti politik dekat majlis tahlilan di masjid. Dia tanya kalau me tau..me saja je usik dia..merah putih ke, hijau putih ke, oren putih..hahaha..bukan apa merah tu perasa stoberi, hijau tu perasa pandan, oren tu perasa lemon..muahahaha. Since ada yang nak makan, gigih la buat walapun bahagian hijau tu tersilap step tapi jadi juga. Rasanya memang sedap -- hijau yang manis dan putih yang lemak.

Kadang2 bila free, me suka juga browse resipi2 dekat group masak2 facebook. Ada few me dah cuba macam butterscotch bread pudding nie yang me modify sikit ikut apa yang ada kat dapur.  Resipi asal roti tu di sapu dengan nuttella, tekap 2 lepas tu potong 4 segi kecik2. Me takde nuttella, yang ada roti butterscotch dengan cranberries kering, non dairy cream, susu cair, telor, semua humban dalam casserole. Rendam kejap pastu bakar.  Me prefer bahagian atas yang garing dan bawah dia basah dan lembut.  Sedap dimakan dengan sos vanila tapi sebab kes malas kan..me curah ajer susu cair..siap..

***************************************

Sehingga bertemu lagi di entri yang akan datang, me kongsikan sebuah lagi hadis berkaitan dengan keberkahan kalimah Bismillah.  Daripada Jabir r.a berkata, saya mendengar Rasulullah s.a.w bersabda :

"Jika seseorang masuk ke dalam rumahnya lalu ia menyebut asma Allah s.w.t saat ia masuk dan saat ia makan, maka syaitan berkata kepada teman-temannya, "tidak ada tempat bermalam bagi kalian dan tidak ada makan malam". Dan jika ia masuk, tanpa menyebut asma Allah s.w.t saat hendak masuk rumahnya maka berkatalah syaitan: "Kalian mendapatkan tempat bermalam, dan apabila dia tidak menyebut nama Allah s.w.t ketika hendak makan, maka syaitan berkata : "Kalian mendapatkan tempat bermalam dan makan malam". 

Hadis bukhari dan Muslim
Barakallahu feekum.

No comments: